Dagens brev - Til en skeptiker

24. maj 2020

Til en skeptiker
Der er det, at hjernen er kroppens vigtigste apotek. At man kan helbrede selv de mest intense og kroniske lidelser, alt afhængigt af hvordan hjernen opfatter kroppens signalstoffer. At kroppen reagerer stærkt på tanker og følelser. At kroniske sygdomme fx kan opstå af den stress, kroppen påføres, når man gennem mange år lukker smerte, sorg, traume osv. inde. 
Jeg forestiller mig at bide i en skive citron, det trækker sammen i kæben, jeg får mundvand, jeg kan næsten smage det syrlige. Jeg bliver bange for noget jeg ser i tv, og min puls stiger, mine hænder bliver kolde, jeg har svært ved at trække normalt. Jeg læser en tragisk bog og begynder at græde. 
Hvis tankerne i min hjerne kan genere disse fysiske umiddelbart banale reaktioner, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad jeg kan med mine tanker. De siger, at hjernen bliver bedst til det, den gør mest. De siger, hjernen er dynamisk, at den kan ændre sig, udvikle sig, lære nye måde at tænke på. Jeg læser i tidsskrifter, jeg læser i bøger, jeg læser i afhandlinger. Jeg undres over modviljen mod kroppen. Og alligevel ikke. 
Det hjernen gør mest, bliver den bedst til. 
Fra A  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dagens brev - Min kære bror og co.

Dagens brev - Kære Pernille

Dagens brev - Kære Bell Star