Dagens brev - Kære lille ven

18. april 2020

Kære lille ven igen 
At litteraturen er et del af mit liv, kan føles som en løgn, for er den kun en del af mit liv? 
Og når folk spørger, om jeg er én, der læser, forstår jeg ingenting. For det eneste jeg gør, sådan rigtigt, er at læse. Mens jeg venter på, at ordene skal komme ned i min egen pen. Og jeg venter, til jeg får en slags udløsning, når jeg så læser det, de andre skriver. For dér er der i det mindste noget, jeg kan mærke. Noget jeg kan forstå. Noget som alle burde kunne forstå. Tænker jeg længe længe efter. 
Nå, men vi sidder i gården igen og snakker. Og Mette fra fjerde spørger pludselig om jeg har læst Thomas Mann, Buddenbrooks, og jeg er bare et stort what-are-you-talking-about, og det eneste jeg så kan, er at kaste Lykke-Per i hovedet på hende, for jeg fatter det ikke, og dét, at der er én, der læser bøger på den måde, og at vi kan sidde de næste to timer og tale, om de bøger der får os til at græde og væmmes og alt det. Alt det man må læse. 
Så, jeg læser endnu. Mens jeg venter. Og imens elsker jeg alt det, jeg ikke kan få.
Kan vi tale om det? Kan vi mødes?
Kh AM

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dagens brev - Min kære bror og co.

Dagens brev - Kære Pernille

Dagens brev - Kære Bell Star