Dagens brev - Kære Anker

1. marts 2020

Kære Anker
Jeg læser i nyhederne. De skriver, at 10 skoler i Idlib er blevet bombet. Adskillige børn er dræbt; der er billeder af støv og blod og lig. Og jeg tænker på mine egne børn, og jeg græder, for jeg ved ikke, hvordan jeg skal blive ved med at være i mig selv. 
Jeg læser, at den syriske regering fortsætter med at udvise foragt for krigens regler og for civiles liv. Og jeg må læse sætningen igen og igen, men forstår den alligevel ikke, forstår ikke at der er regler i den krig. At der er regler, der kan overtrædes. Jeg tænker på krigen som en overtrædelse i sig selv. En overtrædelse på menneskeheden; en overtrædelse på liv. 
Jeg slår mig selv i hovedet over hver en tanke, der falder mig ind, og opdager at intet er nok. Ingen tanker er gode nok til den virkelighed, mennesker lever i. Ingen tanker kan forandre noget. 
Alligevel sidder jeg her på mine hænder og piver - over klaustrofobi, nullermænd, overtræk, vasketøj, sure børn, tidlige morgener, tomme bøtter, dyre vine, hård hud, ømme muskler, kedelige samtaler, uforløste drømme, tømmermænd, forkølelse og mørke rande under alt for heldige øjne. 
Og jeg er nødt til at dele det held, der er så tilfældigt givet.
Jeg er nødt til det. 
Kh AM


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dagens brev - Min kære bror og co.

Dagens brev - Kære Pernille

Dagens brev - Kære Bell Star