Dagens brev - Kære andre som mig


19. marts 2020

Kære andre som mig
Det var i en lejlighed på Frederiksberg, de boede. Min mormor og morfar. Jeg tænker på, hvordan de havnede i den, og om de tænkte på, at de skulle ende livet der, da de flyttede ind med deres liv og teaktræsmøbler. 
Der var en skuffe i chatollet under vinduet. Skuffen var låst med en lille guldnøgle, som mormor gemte i en anden lille skuffe. Når hun var på toilettet, fandt jeg den hurtigt frem og kunne nå at dreje den om i låsen og åbne ned til alt det søde. Dernede lå hvide mentholbolcher i en lille dåse med blomster, brune orangestænger og små chokoladekringler. Af og til også Bridge-blanding og pebermynte-chokoladeknapper. Jeg kiggede kun. For det meste. Turde ikke rigtig smage, højst tage noget op og dufte. Hurtigt, inden mormor kom ind i stuen med det blik, der slog mit ned. Hendes nederdel var plisseret og altid ren og blød. 
Nogle gange skulle vi i vaskekælderen og rulle tøj. De store hvide duge og sengetøjet. Jeg hjalp hende med at dreje håndtaget og få stoffet til at ligge helt lige i den store maskine. Der duftede af en anden verden, og det føltes som om, vi var uendelig langt under jorden i den kælder. Hendes lille krop og stemmen, der rungede i de lange gange. 
Oppe i lejligheden sad morfar i sin stol og blundede bag avisen. Han var stor og høj, hun var lille og blød. 
De var levende mennesker med historier og liv i sig. Så meget, og mere end jeg overhoved aner. Hvor meget skal man vide, og hvornår holder man op med at stille spørgsmål?
Hvem er de sidste, der husker de mennesker, der dør? 
I nat blev jeg bange og græd, da det gik op for mig, at jeg er en af de sidste, der husker min mormor og morfar. 
Kh AM

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dagens brev - Min kære bror og co.

Dagens brev - Kære Pernille

Dagens brev - Kære Bell Star