Dagens brev - Kære Kirsten Hammann

7. oktober 2019


Kære Kirsten Hammann
Det er sådan her: Jeg gør nu noget, der er ganske uoriginalt. Jeg skriver et brev til dig med de ord, du selv har skrevet. Og på en måde, giver jeg dig dine ord tilbage. Men de ord har været vigtige, og de har gjort meget. De ord er de eneste ord, der indkredser den tilstand, jeg ufatteligt ofte befinder mig i i skriften. Den bog er et under.
Så altså; her kommer dine ord tilbage, og nu i en liste af tilfældigt kaos. Undskyld.
  • “Man kan sige, jeg spilder mine dage, for jeg bruger dem slet ikke. Hvor nogle gramser på dem og fylder dem, står jeg og holder mig for øjnene, mens de flyver forbi mig. Tiden mellem mine fingre.”
  • “Det er den daglige ulykke: Sproget dræber alt det, jeg vil sige.” (Yndlingslinje.)
  • “Jeg har dårlig samvittighed over det hver dag. At jeg ikke gør det godt nok, at jeg ikke kan lide det, og at en stor del af befolkningen gerne så både litteratur og alle former for kunst og kunststøtte afskaffet, fordi de ikke selv ‘bruger kultur’ og synes, den er elitær, så er det med en flov smag i munden, jeg sætter mig og tænker på, hvilken følelse eller tilstand jeg brænder for at formulere så præcist og originalt som muligt.”
  • “Jeg ville ønske, jeg havde et andet arbejde”. (At jeg faktisk har et andet arbejde, gør sætningen særlig tragikomisk for mig.)
  • “Vi synger med hver vores næb. Hvorfor er det vigtigt for nogen at sige, at deres måde er mere rigtig end andres? Jeg forstår det ikke.”
  • “Det er en indre nødvendighed. Ligesom at jeg er nødt til at trække vejret. Jeg har ikke lov til at leve, hvis jeg ikke skriver.”
  • “Man kan ikke give alt, man har, uden at give det hele.” (Åh..)
  • “Til gengæld ville jeg ikke have et sted at bruge sproget og dets insisteren på at blive formet. Hvor skulle jeg gøre af alle observationerne, alle tankerne, det indre liv? Jeg kan ikke opleve noget, uden at min hjerne begynder at sætte sine fattige ord på det.”


Kirsten, jeg kunne blive ved. Men du kender dem. Ordene. 
En dag, vil jeg prøve at skrive dig et brev med ord, der er mine.
Kh AM

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dagens brev - Min kære bror og co.

Dagens brev - Kære Pernille

Dagens brev - Kære Bell Star